- Mikrosystem: Nærmiljøet barn og unge ferdes i.
- Forskjell på å vokse opp på Grunerløkka og i Lofoten.
- Hjem, barnehage, skole og nabolag.
- Den viktigste delen av oppvekstsystemet.
- Mesosystem (meso=midten): Betegner samspillet mellom de forskjellige arenaene barn og unge ferdes i.
- Forholdet mellom skole og hjem
- Eks. Foreldre som aldri stiller på foreldremøter og stiller seg likegyldig til barnas læring.
- Forholdet mellom venner, familien og nabolaget.
Eksosystemet (ekso=utenfor):Arenaer der barn og unge sjelden eller aldri er til stede, men der det likevel skjer ting som påvirker barnet.
Foreldrenes arbeidsplass - Lokal samfunnet
Avgjørelser i skolestyret, kommunestyret osv.
Makrosystemet (makro=stor) - Samfunnsplan
Verdier, ritualer, tradisjoner, livssyn, politiske ideologier, den økonomiske politikken osv. i den kulturen der oppveksten foregår.
Sammenhengen mellom arv og miljø
Arv er viktigst (biologisk psykologi)
Miljøet er viktigst (sosialpsykologi)
Arv og miljø har like stor betydning (systemperspektivet)
Barnet har evne til å forandre seg selv og miljøet omkring (humanistisk psykologi)
Teorier om menneskets utvikling
Sosial læring: Et viktig begrep, fordi stadiemodeller handler om dette. Imitasjon og modellæring.
Eriksons 8 faser i den sosiale utviklingen:
Tidligere psykoanalytiker
Født 1902 og døde 1994
Gjort mye for barns rettigheter
0-1,5 år - tillit eller mistillit
Behovstilfredsstillelse og omgivelsenes evne til å gi dette:
Barnet utvikler en grunnleggende tillit eller mistillit til omgivelsene.
Barnet har krav og foreldrene har krav, for eksempel i forhold til søvn og mat
Sosialisering/oppdragelse i forhold til forbud (ikke riv ned det!) osv.
Fra "ikke sosial fase til utvikling av jeg-bevissthet.
1,5 - 3 år Grunnleggende selvstendighet/skam og tvil
Barnet går en stadig sterkere jeg-bevissthet
Presosial/egosentrisk atferd (klarer i begrenset grad å tilpasse seg andre)
Krav om renslighet kan føre til en følelse av nederlag.
3-6 år Inititativ eller skyldfølelse
Utvidelse av den sosiale kretsen
Kjønnsidentitet
Grensesetting: Ved uklare grenser kan barnet generalisere skyldfølelse
Barnet må være sikker på hvor grensene går mellom hva som er akseptabel og ikke-akseptabel atferd.
6-12 år Arbeidsgiver eller underlegenhet
Sammenligner seg mer med andre f.eks. i skolen og idrett.
Utvikler empati og selvinnsikt (som regel)
Evne til metarefleksjon over for eksempel sosiale relasjoner, ting som har vært sagt og eksistensielle spørsmål (tror på gud, og tenker på døden)
(13 år - tidlig voksen alder) Identitet og rollekonflikt
Puberteten
Utvikler evnen til å tenke logisk om abstrakte situasjoner
Sammenligne seg selv med andre.
(Tidlig voksenalder) Nærhet eller isolasjon
Personen modnes for vennskap og kjærlighet på et dypere plan
Sosial modenhet
Finne sin plass i arbeidslivet
Dersom en ikke lykkes med dette, kan en følelse av isolasjon tilta.
Arbeidsledighet og rusmisbruk.
Produktivitet eller stillstand (midtveis i livet)
Evnen til å finne lykke og mening i familieliv og arbeid.
Klare forskjeller mellom de som lykkes og de som mislykkes
Å mislykkes med dette kan føre til en følelse av nederlag og kan få utslag som f.eks. sterk selvopptatthet eller tilbakevending til atferd fra tidligere stadier.
Jeg-integritet eller fortvilelse-alderdom
Jeg-integritet i siste fase vil si at vi har en følelse av å ha funnet mening i tilværelsen.
Vi kan forsone oss med at livet går videre med nye generasjoner og at livet tar slutt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar