Kognitiv læringsteori
Sentrale begreper (1896-1980)
·
Kognitive strukturer- mentale redskaper for erkjennelser
og kunnskap.
·
Skjema og grunnpilarer i strukturene
·
Skjemaene blir konstruert av individet, det
skjer en mental bearbeiding.
Assimilasjon
Når barnet oppfatter hendelser, objekter og personer ut ifra
sin kognitive struktur, dvs. tolker hendelser og ting ut ifra skjemaer man
allerede har. Det som ikke barn kan assimilere,
eksisterer ikke for barna. Assimilasjon driver barnets utforskning.
Akkomodasjon
Akkommodasjon – endrer/tilpasser skjemaene. Dette er
nødvendig for å utvikle kunnskap og nye handlinger.
Perioder i den tankemessige utviklingen
·
Sensomotoriske stadiet (0-2 år)
·
Preoperasjonelle stadiet (2-7 år)
·
Konkret operasjonelle stadiet (7-11 år)
·
Formell operasjonelle stadiet (fra ca. 11 år)
Sensomotoriske stadiet (0-2 år)
Barnets erkjennelse foregår gjennom sansing og motorikk.
Barnets kunnskap er fullstendig bundet til det hun/han kan se og gjøre med
tingene. Barnet kan egentlig ikke tenke i den forstand at hun/han kan
manipulere med indre representasjoner av ytre ting og hendelser. I løpet av
denne perioden tilegner barnet seg fire erkjennelsesmessige kategorier –
objekt, rom, kausalitet (årsak/virkning) og tid. Først som handlingskategorier,
og etter hvert som begrepskategorier. Utviklingen av objektpermanens – barnets viten
er knyttet til egne handlinger. Barnet kan ikke løse problemer i tankene alene.
Preoperasjonelle stadiet (2-7 år)
Utvikling av symbolfunksjonen – barnet utvikler systemer for
indre representasjon av ting og hendelser. De ytre handlingene flytter inn på
det indre plan. I begynnelsen er begrepene ustabile og skifter innhold etter
situasjonen. Fra barnet er 4-år blir tenkingen mer nært knyttet til den direkte
persepsjonen. Den er intuitiv.
Egosentrisme – barnet tenker det han/hun selv ser. Tenkingen
er sentrert omkring eget jeg. Tar utgangspunktet
i seg selv og egen situasjon.
Animisme
Er et resultat av egosentrisme – døde ting er lik en selv,
slår seg, sover osv.
Irreversibel tenking – klarer ikke å snu tankerekkene.
Konkret (operasjonelt 7-11 år)
Klarer å tenke logisk og formålsbevisst, dvs. operasjonelt.
Konkret – kun ved tingene foran seg at barnet klarer å
kategorisere, foreta sammenligninger og trekke slutninger. De kan også
systematisk analysere alle muligheter i en situasjon og trekke de logisk
riktige slutningene på grunnlag av gitte antakelser, hypotetisk-deduktiv
tenking.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar